De traditioneel veel duurdere elektrische wagens dichten de kloof. Nu ze vanaf Nieuwjaar gesubsidieerd worden, zijn ze slechts tien procent per kilometer duurder dan een vergelijkbare dieselwagen.
Anderhalf tot twee keer meer dan een klassieke diesel, zo veel kost een elektrische wagen nu nog. Een gigantisch verschil, zo lijkt op het eerste zicht, maar als de prijs per kilometer becijferd wordt, wordt het verschil heel wat kleiner. Dat blijkt uit een onderzoek aan de VUB.
"Het is eigenlijk heel belangrijk dat je kijkt naar de totaalkosten en dan zie je dat een elektrische auto nog slechts 30 procent duurder is", zegt onderzoeker Maarten Messagie. Het uitgangspunt daarbij is dat een wagen acht jaar meegaat en elk jaar 15.000 kilometer aflegt.
Een elektrische wagen kost op dit ogenblik ongeveer 35 cent per kilometer, een diesel "slechts" 27 cent. Maar in de toekomst wordt dat verschil kleiner.
Vanaf januari wordt elektrisch rijden namelijk gesubsidieerd met een premie van 5.000 euro en dan zakt het verschil naar zo'n 10 procent.
Bovendien is er ook nog het aspect duurzaamheid. Messagie: "Als je de hele levensloop van een auto in acht neemt, stoot een elektrische wagen vier keer minder CO2 uit, wat voor de klimaatverandering ongelooflijk belangrijk is." (vrt)